Kursplan Spelmusik - Game Audio Design
Syfte och mål
Kursen syftar till att ge deltagaren grundläggande hantverksmässiga och teoretiska kunskaper inom komposition, ljuddesign, implementeringsverktyg, musikteori och bransch samt förståelse för musikens och ljudets roll i dataspel.
Målet med kursen är att ge deltagaren kunskaper som möjliggör vidare studier, praktik eller arbete inom ämnet.
Kursens upplägg
Block 1
- Komposition - Grunder
- Musikens funktioner i spel
- Musikteori
Block 2
- Ljuddesign – Grunder
- Spelprojekt - Arcade
Block 3
- Komposition – Fördjupning
- Orkestrering
- Narrativ design
Block 4
- Ljuddesign – Fördjupning
- Foley
- Implementering med Fmod
Block 5
- Spelprojekt – samarbete med Indiespelutveckling
Block 6
- Spelprojekt – samarbete med Ädelfors folkhögskola
Block 7
- Komposition för film, cinematics och trailers
Block 8
- Spelprojekt – samarbete med Indiespelutveckling