Tillgänglighet för rvn.se
Region Västernorrland står bakom den här webbplatsen och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Här beskriver vi hur rvn.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Den här tillgänglighetsredogörelsen gäller den huvudsakliga webbplatsen rvn.se samt de underliggande webbplatserna. Se lista på delwebbplatser på sida Om webbplatsen.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det kan finnas innehåll som fortfarande uppvisar vissa brister i tillgänglighet och vi jobbar kontinuerligt för att åtgärda det, mot samtliga redaktörer och mot teknisk leverantör.
Aktuella brister gäller framför allt dokument som är publicerade på webbplatsen. Otillgängliga dokument byts ut mot tillgängliga efter hand. Vi prioriterar dokument som riktar sig till allmänheten och rör insyn i regionens verksamhet och demokratiska processer.
Redaktionella fel på sidor hanteras löpande när sidorna revideras.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från rvn.se som inte är tillgängligt för dig kan du kontakta oss, så hjälper vi dig. Du kommer att få svar inom fem arbetsdagar.
Du kan också kontakta oss genom att ringa 0611-801 23, vardagar mellan klockan 09.00 och 15.00. Lunchstängt 12.00–13.00.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du tycker att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Om du inte är nöjd
Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Digg och påtala det.
Brister i tillgängligheten
Här beskriver vi vilket innehåll som inte möter kraven på tillgänglighet och som kan ge problem för användare.
Vi arbetar löpande med att informera och utbilda alla berörda så att nya fel inte ska uppstå.
Brister som kan ge problem vid användning:
- Innehållet presenteras inte alltid i en meningsfull ordning för alla (WCAG 2.1, riktlinje 1.3.2). Det kan till exempel förekomma felaktigt formaterade rubriker som gör att innehåll presenteras felaktigt.
- Alla länktexter är inte tillräckligt tydliga eller unika (WCAG 2.1, riktlinje 2.4.4)
- Alla rubriker och etiketter är inte tillräckligt beskrivande (WCAG 2.1, riktlinje 2.4.6)
- Alla fältetiketter är inte tydliga och klickbara (WCAG 2.1, riktlinje 3.3.2)
- Alla ljud- och videoinspelningar har inte ett textalternativ (WCAG 2.1, riktlinje 1.2.1).
- Filmer har undertexter men det finns filmer som har inbränd undertext.
- Alla ljud- och videoinspelningar har inte textalternativ eller syntolkat ljudspår (WCAG 2.1, riktlinje 1.2.3). Det finns filmer som inte har textversion och filmer som kan ha bristfällig syntolkning.
- Text på knappar och kontroller överensstämmer inte med maskinläsbara etiketter (WCAG 2.1, riktlinje 2.5.3)
- Funktioner är inte benämnda konsekvent (WCAG 2.1, riktlinje 3.2.4)
- Innehåll som inte är text har inte alltid en textbeskrivning (WCAG 2.1, riktlinje 1.1.1)
- Det kan förekomma instruktioner som är beroende av sensoriska kännetecken (WCAG 2.1, riktlinje 1.3.3)
- Det kan förekomma bilder som saknar tillräcklig kontrast (WCAG 2.1, riktlinje 1.4.11)
- Det förekommer bilder som visar text (WCAG 2.1, riktlinje 1.4.5)
Hur vi har testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av rvn.se med stöd av vår webbyrå Knowit.
Senaste bedömningen gjordes i december 2024.